14 powodów dla których warto zrezygnować z logo na zdjęciu

Ludzie, którzy osiągają sukces w fotografii ślubnej robią jedną rzecz lepiej niż inni. Wiedzą w jaki sposób zaprezentować swoje portfolio, by zdjęcia działały z większą mocą na potencjalnych klientów. Zastanawiasz się pewnie co zrobić by Panny Młode pokochały twojego bloga? Mamy dla Ciebie radę, która pozwoli ci już dziś zwiększyć atrakcyjność prezentowanych zdjęć. Zrezygnuj z umieszczania na logo na swoich fotografiach ślubnych. Oto 14 powodów, dla których warto to zrobić!

Naturalne zdjęcia ślubne
Zobacz 6 zdjęć

Naturalne zdjęcia ślubne (© Jacek Siwko Photography)

Kto wpadł na pomysł by na każdym zdjęciu wrzucanym do sieci umieszczać logo lub napis? Tego pewnie się nie dowiemy, ale jedno jest pewne: niczego nie da się zabezpieczyć przed „kradzieżą“ bo usuwanie logo jest banalnie proste. Co gorsza, każda rzecz, którą nanosicie na fotografię psuje jej odbiór.

Podobnie jak wszyscy inni, przez długi czas byliśmy pod wpływem tego co dziś wydaje się nam zwykłą histerią. Ostatnio zrezygnowaliśmy z umieszczania logo na fotografiach ślubnych publikowanych na naszym blogu ze zdjęciami. Od tego czasu obserwujemy same pozytywne zmiany w odbiorze naszej strony.

Zdjęcia bez logo

1. Styl twoich zdjęć jest wyjątkowy

Każdy fotograf mówi o stylu swoich zdjęć. Jedni, tak jak my celują w naturalność, inni w efekty związane z obróbką, jeszcze inni w teatralne pozy… Każda możliwa opcja jest dobra, bo każdy z nas ma swoją grupę klientów. Jeśli styl twoich fotografii jest inny niż wszystko to co widzisz na co dzień w sieci to po co musisz podkreślać swoje autorstwo umieszczaniem znaku wodnego?

2. Za 5 lat twoja marka może być zupełnie gdzie indziej

Niektóre z twoich pierwszych zdjęć mogą nie pasować do wizerunku twojej firmy po upływie kilku lat. Fotograf Ben Sasso twierdzi, że zdecydowanie wolałby znaleźć swoje stare zdjęcie w sieci bez logo niż z logo. Nawet jeśli mówimy o „pożyczeniu“ zdjęcia z jego strony przez inną witrynę.

3. Przegląd porfolio

Rezygnacja z umieszczania logo na zdjęciach jest dobrym motywatorem do zrobienia przeglądu portfolio. Docelowo chcesz przecież usunąć z bloga wszystkie zdjęcia ozdobione znakiem graficznym. Sami wiemy jak ciężkie jest to zadanie. Po podjęciu decyzji o rezygnacji z umieszczania logo wymieniamy od czasu do czasu stare posty na blogu, ale nie zawsze jest na to czas – szczególnie, że przerwa między sezonami nie była w tym roku zbyt długa. O tym, że warto co jakiś czas przeglądać to co umieszczacie na blogach chyba nie musimy was przekonywać.

4. Kto ukradnie Twoje zdjęcia?

Zastanów się. Czy ma to być inny fotograf? Jaki zysk będzie z tego miał? Znajdzie sobie klienta pokazując mu wykonane przez ciebie fotografie ślubne? Może będzie to florystka, fryzjerka, makijażystka – pracujące przy tym samym zleceniu? Zdjęcia i tak powinno się dostarczyć do współpracujących z nami firm by w ten sposób podziękować za ich wkład w wynik waszej pracy na ślubie. Lepiej by te firmy same mówiły o was przyszłym Pannom Młodym niż liczyć na to, że klient zobaczy wasze logo i sam wejdzie na stronę.

5. Skąd masz wejścia na stronę?

Czy Panny Młode wchodzą na wasz blog tylko dlatego, że spodobało im się logo lub zobaczyły adres waszej strony na zdjęciu w galerii innej firmy? Być może tak się dzieje, ale na waszym miejscu nie liczylibyśmy na mnóstwo wejść tylko dlatego, że ktoś zobaczy gdzieś wasze logo. Jeśli komuś spodobają się zdjęcia to znajdzie sposób by dowiedzieć się kto jest jego autorem. Poza tym jeśli zrobicie na spotkaniu ze znajomymi zrobicie kilka zdjęć to też nanosicie na nie logo przed załadowaniem na Facebook? Mamy nadzieję, że śledzicie swój ruch w Google Analytics. Ciężko byłoby wykryć źródło wejścia na stronę w tym przypadku bo Google pokazywałoby takie wejścia w zakładce ruch bezpośredni (bez wskazania konkretnego miejsca, które was poleca). Punkt 11 powie Wam co jest lepsze od logo.

6. Logo, czy napis z adresem twojej strony może się zmienić

Stare logo, na które natknie się potencjalny klient, może psuć wizerunek twojej marki. Z różnych przyczyn fotografowie zmieniają adres swojego bloga, firmową czcionkę lub logo gdy chcą rozwijać swoją firmę. Co zrobić z dużą ilóścią zdjęć, które zostały „ozdobione“ błędnym adresem do waszej strony czy czcionkę, która nie oddaje już charakteru waszej marki?

Zobacz również: Dodawanie smug świetlnych do zdjęć

7. Czy to histeria?

Ktoś ukradł ci zdjęcia? Czas się cieszyć, komuś spodobały się Twoje zdjęcia i uważa za konieczne podzielić się nimi ze światem. Beztroskie podejście wynika z następnego punktu.

8. Co sprzedaje fotograf na blogu?

Zdjęcia ślubne powstają na zamówienie, nie są sprzedawane za pośrednictwem waszego bloga. Umieszczanie logo w bankach zdjęć ma sens bo tam transakcja dotyczy zdjęć, które już powstały. Na blogu fotografa ślubnego prezentowane zdjęcia mają jedynie pokazać wasz styl oraz to jakie zlecenia fotografujecie. Nie sprzedajecie ich bezpośrednio tak jak agencje czy banki zdjęć, jeśli coś jest przedmiotem transakcji to jest nią obietnica wykonania fotografii w prezentowanym przez was stylu.

9. Logo rozprasza uwagę oglądającego

Panny Młode, które oglądają zdjęcia z logo nie skupiają się na opowiadanej przez was historii tylko oglądają zbiór zdjęć oznaczonych znakiem graficznym, odciągającym ich wzrok. Ile czasu przeciętna Panna Młoda poświęca na jedno zdjęcie? Są to ułamki sekund, a ten czas dzielony jest przez zdjęcie i logo/napis. Fotograf powinien dołożyć wszelkich starań by jak najwięcej czasu i uwagi zostało skierowane na zdjęcia.

10. Świadomość marki

Logo/napis na zdjęciu ma zwiększać świadomość waszej marki? Prawda to czy mit? Żyjemy w czasach, w których zewsząd atakuje nas cała masa reklam, napisów itp. Jak czegoś jest zbyt dużo to nasz umysł się wyłącza. Wiedzą o tym specjaliści od brandingu w firmie Apple, która na początku umieszczała logo na klawiaturze swoich komputerów. Firma wycofała się z tego pomysłu właśnie ze względu na zbyt częste pojawianie się symbolu marki. Znacie się na brandigu lepiej niż Apple?

11. Lepszy link

Link jest zdecydowanie lepszy niż logo umieszczone na zdjęciu. Jeśli dzielicie się z innymi firmami swoimi zdjęciami to poproście o odnośnik prowadzący do waszej strony. Dla Google będzie to znak, że wasza strona jest godna uwagi. Każdy link to głos na waszą firmę.

12. Logo nie jest gwarancją

Czy w Internecie logo/napis chroni was przed czymkolwiek? Każdy może taki napis czy usunąć jeśli bardzo chce. Wystarczy podstawowa znajomość programów graficznych (wystarczą te darmowe). Logo można zamazać, albo zwyczajnie wyciąć.

13. Ładniejsze zdjęcia

Bez logo wasze fotografie będą wyglądały ładniej. Oglądający skupią się na tym co jest tematem zdjęcia a nie na tym czy czcionka, którą wybraliście jest fajna, czy pasuje do logo. Czy kolorystyka logo pasuje do klimatu zdjęć fotografa itd. Nasi klienci muszą mieć okazję do oglądania i oceniania zdjęć, a nie zasłaniających je grafik.

14. Życie bez strachu

Na koniec zostawiliśmy najbardziej pozytywną informację z całej naszej listy. Czas na życie bez ciągłego strachu, że ktoś ukradnie wam zdjęcie. Tak jak pisaliśmy w punkcie numer 7 – pojawienie się waszego zdjęcia na innej stronie powinno być dla was komplementem. W końcu właśnie oto nam wszystkim chodzi by fotografie, które dodajemy do Internetu spodobały się oglądającym.

Jak zwykle liczymy na wasz udział w dyskusji. Co sądzicie na temat zasłaniania zdjęć znakiem wodnym?

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki autorskie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Inspirujące pomysły na ciekawe zdjęcia zimą Jak uzyskać na zdjęciach piękny bokeh? Wystarczy 5 minut [poradnik] 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] Jeśli nie Photoshop, to co? Alternatywne, darmowe programy do edycji zdjęć Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować 5 rzeczy, o których mogłeś nie wiedzieć pracując w Lightroomie Auto przed obiektywem Ciekawe miejsca do zdjęć - jak je znaleźć? [poradnik] Tryby P, A, S, M - czym są i kiedy ich używać w praktyce? [poradnik] Piotr Andrews: „Robienie zdjęć już nic nie wnosi” [wywiad] Szybka zmiana kolorystyki w Adobe Lightroom [wideoporadnik] Wesela sponsorowane - czym są i czy opłacają się z perspektywy fotografa? Frymografia: W poszukiwaniu tamtego czasu Sprawdzamy czy Affinity Photo jest prawdziwą alternatywą dla Photoshopa Co ma wspólnego wełna stalowa i fotografia, czyli malowanie światłem nad Wisłą [poradnik] Kiedy fotografia ślubna się opłaca? Dodawanie nocnych świateł do dziennych zdjęć w Adobe Photoshop [wideoporadnik] Ringflash Quantuum Quadralite Rx400 w praktyce - poza studiem Radzimy jak maskować fotografie o zróżnicowanej ekspozycji [wideoporadnik] Ringflash Quantuum Quadralite Rx400 w praktyce - zdjęcia w studio Spakuj plecak i leć zwiedzać świat! [poradnik] Wygodne jak profile, czyli dlaczego prawie nie obrabiamy naszych zdjęć

Popularne w tym tygodniu:

Jak fotografować Perseidy, czyli spadające gwiazdy? [poradnik] 10 powodów, dla których nie warto wiązać się z fotografem górskim Fotografia z cenzurą