Wszystko, co chcesz wiedzieć o fotografii ślubnej, ale boisz się zapytać

Krok po kroku oprowadzimy Cię po pracy zawodowego fotografa.

Naturalna Fotografia Ślubna

Naturalna Fotografia Ślubna (© Jacek Siwko)

Dlaczego chcesz zająć się fotografią ślubną?

Co sprawia, że ze wszystkich możliwych dziedzin fotografii to właśnie zdjęcia ślubne przyciągają Twoją uwagę? Ten poradnik pomoże Ci znaleźć odpowiedź.

Duża ilość potencjalnych zleceń, możliwość rejestrowania szczęśliwych momentów z życia Twoich par, a może jest jeszcze coś innego, co Cię w tym zawodzie fascynuje?

NAJLEPSZY CZY DOBRY?

Pary młode nie zawsze szukają najlepszego fotografa ślubnego – wiąże się to z różnymi budżetami jakie przeznaczają na swój ślub i wesele. Stąd ciągłe zapotrzebowanie na nowe osoby, które zrobią zdjęcia za mniejsze wynagrodzenie.

Łatwo zacząć, ale też łatwo skończyć…

Fotografia ślubna to jedna z najtrudniejszych dziedzin, wymagająca wszechstronności. Można zacząć fotografowanie ślubów mając jeden aparat, jeden obiektyw i lampę błyskową, ale oprócz tego należy wiedzieć jak:

-fotografować ludzi
-detale
-architekturę
-korzystać ze światła zastanego w kościele
-błyskać fleszem (podczas wesela)
-projektować albumy
-obrabiać zdjęcia

Oraz wiedzieć jak sprawić by para młoda zapamiętała swój ślub, w najpiękniejszy z możliwych sposobów.

Uważasz, że to łatwizna, to nie czytaj dalej…

Do tego dochodzi ogromna odpowiedzialność ponieważ w fotografii ślubnej (jeśli nie liczyć sesji) nie można niczego powtórzyć.

Zatem:

dlaczego warto to robić?

Przecież tu nie może chodzić tylko o pieniądze. Jeśli porówna się dochody fotografów realizujących na przykład sesje reklamowe to widać, że przy mniejszym nakładzie czasu oraz mniejszym stresie i odpowiedzialności mogą zarobić tyle samo co na fotografii ślubnej jeśli nie znacznie więcej.

Fotografia ślubna uzależnia, ponieważ daje możliwość obserwowania radosnych chwil. Szczęście rejestrowane na zdjęciach, pozostanie z tymi osobami na całe życie. To co oferują fotografowie ślubni nie jest „usługą zdjęciową“, ale pewnym doświadczeniem.

Pary oglądając swoje zdjęcia ślubne będą wracać do emocji związanych z tym doświadczeniem. To, jaką atmosferę uda Ci się wytworzyć współpracując z parą na ślubie, wpłynie na odbiór zdjęć i opinię o Twojej pracy. Pamiętaj: atmosfera jest równie ważna jak zdjęcia.

PORADNIK DLA FOTOGRAFÓW ŚLUBNYCH

Zdolność pokazania ślubu z najlepszej strony, w każdych możliwych warunkach (umiejętności techniczne) i właściwy kontakt z ludźmi w różnych sytuacjach dnia ślubu (umiejętności psychologiczne) mają przełożenie na cenę zdjęć (zarobki fotografa ślubnego).

Praca fotografa ślubnego opiera się na zasadzie najlepszego wykorzystania danej sytuacji. Co to oznacza? Wyobraź sobie, że w dniu ślubu pada deszcz. W takiej sytuacji nie zrobisz zdjęć, na których światło będzie wpadać w obiektyw, tworząc romantyczną atmosferę.

Dobry fotograf ślubny powinien umieć fotografować w każdych warunkach, choć szczęście do dobrej pogody byłoby oczywiście dodatkowym atutem.

Przyciąganie klienta

To zdecydowanie najtrudniejsza część pracy fotografa. Choć pewnie wiesz, że jest to podstawa funkcjonowania każdego biznesu. Dla fotografa podstawą będzie docieranie do "właściwych klientów".

Kim jest ten „idealny klient”? To zależy tylko od Ciebie. Nasz „idealny klient” nie musi być stworzony także dla Ciebie. Podstawowym kryterium będzie zgodność charakterów.

Pary młode, które decydują się na nasze zdjęcia ślubne, podejmują decyzję na podstawie tego co pokazujemy na stronie internetowej (reportaże i sesje) oraz tego jak przedstawiamy samych siebie.

Naturalna Fotografia Ślubna

Przegląd portfolio

Dobrą praktyką będzie przeglądanie opublikowanych materiałów i zostawianie tylko takich zleceń na jakich zależy nam w przyszłości.

Dla początkujących fotografów selekcja publikowanego materiału na pewno nie będzie łatwa bo każdy z nas chce pokazać jak najwięcej zdjęć. Czasem jednak mniej znaczy więcej. Skutkuje też ciekawszymi klientami.

SPOTKANIE FOTOGRAFA Z PARĄ MŁODĄ

Kiedy para młoda wyrazi zainteresowanie poznaniem Twojej oferty wówczas najlepiej umówić się na spotkanie. Kiedy mieszkaliśmy w Gdyni to w przypadku wesel w Trójmieście spotykaliśmy się z parami w różnych klimatycznych kawiarniach w Gdyni, Sopocie lub w Gdańsku. Kiedy chodziło o ślub w Warszawie lub w innym mieście to takie spotkanie odbywało się przez Skype.

Obecnie mieszkamy na Mazurach, a nasi klienci to najczęściej mieszkańcy Warszawy, Trójmiasta, Poznania… Część z nich mieszka za granicą, stąd Skype stał się dla nas wirtualną kawiarnią, w której umawiamy prawie wszystkie nasze spotkania.

Dlaczego prawie wszystkie? Ponieważ czasem zdarza się, że akurat wybieramy się do Poznania czy Warszawy na zlecenie i wtedy możemy spotkać się z naszą przyszłą parą młodą na żywo.

Chcemy by nasi klienci czuli, że zależy nam na poznaniu ich i dowiedzeniu się czegoś więcej o planowanym przez nich ślubie i weselu, a nie tylko na podpisaniu kolejnej umowy.

Na początku każdego spotkania pytamy o szczegóły związane z nimi i ich ślubem. Chcemy by poczuli się komfortowo w naszym towarzystwie. W końcu fotografowie w dniu ślubu stanowią część „rodziny“ pary młodej.

Znając szczegóły związane z uroczystością będziecie mogli doradzić swoim klientom w kwestii godzinowego rozkładu dnia, tak by wszystkie ważne momenty znalazły się na fotografiach.

Dopiero potem, w dalszej części naszego spotkania, opowiadamy o tym jak wygląda nasza praca. Informujemy naszych rozmówców o ilości godzin fotografowania w dniu ślubu, o terminach otrzymania zdjęć, albumów ślubnych, etc. Pełną ofertę w postaci pliku PDF wysyłamy naszym klientom jeszcze przed spotkaniem, dlatego jeśli para młoda ma jakieś pytania to odpowiadamy na nie w trakcie naszej rozmowy.

Podczas spotkania nie naciskamy na temat podpisania umowy, lepiej by taka inicjatywa wyszła ze strony pary młodej.

PRZED ŚLUBEM

Dzień przed fotografowaniem ślubu zajmujemy się tylko sprawami technicznymi. Trzeba naładować akumulatory aparatów, lamp, wyczyścić obiektywy, sprawdzić matryce aparatów, sformatować karty pamięci, wydrukować plan ślubu przysłany przez parę młodą. Ostatni punkt jest szalenie ważny ponieważ znajomość rozkładu dnia bardzo ułatwia pracę. Dzięki temu wiadomo czego można się spodziewać w danym momencie dnia. Warto zaplanować sobie wszystko w szczegółach – także wyjazd z domu by dotrzeć wszędzie bez opóźnienia.

FOTOGRAFOWANIE ŚLUBU

Rozmawianie z ludźmi podczas zlecenia weselnego jest równie ważne jak samo fotografowanie. Dla Twojej marki dobre zdjęcia i przyjazna osobowość to coś co musi być magnesem przyciągającym klientów.

Nie chodzi o udawanie kogoś kim się nie jest – w ten sposób nie zjednasz sobie nikogo. Czasem wystarczy uśmiech by ludzie poczuli sympatię do nieznajomej osoby – fotografa.

Fotografowanie w trybie M

Lubimy proste rozwiązania, dlatego fotografujemy zawsze w trybie manualnym. Nawet w sytuacji gdy para młoda wychodzi z ciemnego kościoła na zewnątrz. Akurat w tym momencie jeden fotograf czeka przed wyjściem świątyni, a drugi fotografuje w środku.

Jeśli fotografujesz w pojedynkę to można na chwilę użyć preselekcji przysłony, ale nie polecalibyśmy używanie jakichkolwiek automatycznych programów przez cały czas. Z naszego doświadczenia wynika, że używanie takich trybów wydłuża proces obróbki.

Każde zdjęcie jest wówczas naświetlone nieco inaczej. W przypadku trybu manualnego drobne błędy w ekspozycji czy balansie bieli można sobie w łatwy sposób zsynchronizować w programie Lightroom.

Karty pamięci

Zapisane karty układamy frontem do dołu
. W ten sposób wiemy, które karty są już zapisane, a które jeszcze mamy dostępne.

Najważniejszą rzeczą, którą trzeba kontrolować jest stan zapisu karty. Jeśli zostało Ci na przykład 20–30 zdjęć do końca, a za chwilę ma się zacząć ceremonia zaślubin wraz z wymianą obrączek to jak najszybciej zmień kartę. Chyba żaden fotograf ślubny nie chciałby żeby karta skończyła mu się w takim momencie!

Na ślub bierzemy ze sobą zapasowe akumulatory do aparatów i lamp. Na wszelki wypadek mamy też ze sobą torbę, w której trzymamy ładowarki do wszystkich typów używanych przez nas akumulatorów oraz oczywiście ładowarkę do telefonu. Podczas wesela zgrywamy zdjęcia na laptop by w ten sposób ograniczyć ryzyko utraty jakichkolwiek zdjęć. Dobrze jest mieć aparat, który zapisuje zdjęcia na dwóch kartach, ale nie każdy może sobie na taki sprzęt pozwolić.

Naturalna Fotografia Ślubna

Wracając z wesela mamy dzięki temu zdjęcia już w dwóch kopiach.
Dobrze jest mieć osobny czytnik kart do biura a osobny na podróże. Ten, który będziecie używać do zgrywania zdjęć ślubnych na docelowy dysk nie powinien opuszczać biura. Każdy transport to ryzyko uszkodzenia a zgrywanie zdjęć przez czytnik jest jednym z kluczowych momentów w pracy fotografa ślubnego.

Czytnik kart

My używamy czytników SanDisk All-in-One ImageMate USB 3.0. Do tej pory sprawowały się bez zastrzeżeń (zarówno podczas wesela jak i w biurze). Szybkość kopiowania zdjęć z karty na dysk ma duże znaczenie (szczególnie podczas wesela) więc czytnik, o którym piszemy idealnie wpasował się w nasze potrzeby, a przy tym jest mały i z łatwością mieści się w kieszeni plecaka.

Zresztą używamy też kart pamięci tej samej firmy. Preferujemy karty o pojemności 8 GB i 16 GB. Nie używamy większych pojemności ponieważ w razie awarii moglibyśmy stracić cały materiał. Nigdy nam się nie zdarzyła żadna awaria karty, ale mamy pewnego rodzaju obsesję na tym właśnie punkcie.

Podział obowiązków

W dniu ślubu ważny jest też podział obowiązków. Jeśli fotografujecie w parze tak jak my to na pewno jedno z was będzie pełniło obowiązki pierwszego fotografa, czyli kogoś kto odpowiada za opowiedzenie głównego wątku historii ślubnej. Drugi fotograf ma w tym czasie więcej „wolności“ w fotografowaniu – co niekoniecznie znaczy, że ciąży na nim mniejsza odpowiedzialność. O, nie!

Wszelkiego typu ujęcia, na których widać jak ślub czy inne ważne momenty dnia przeżywają najbliżsi pary młodej są w cenie. Wasi klienci będą nimi zachwyceni – sami na pewno nie zdążą zauważyć większości takich momentów. Dlatego zadanie jakie stoi przed drugim fotografem wymaga wielkiego skupienia i obserwowania wszystkiego co dzieje się dookoła i poza głównym wątkiem.

ZDJĘCIA, KTÓRE TRZEBA MIEĆ

Fotografia ślubna to nie tylko wolność interpretacji zdarzeń dnia ślubu i autorska wizja sesji zdjęciowej. Klienci wynajmują fotografa dlatego, że zależy im na uchwyceniu kluczowych momentów dnia. Do takich chwil należy oczywiście wymiana obrączek czy pierwszy taniec. W przypadku takich zdjęć nie trzeba za każdym razem wymyślać koła na nowo, wystarczy opracować swój schemat działania.

Różne nowości w komponowaniu zdjęć zostaw sobie na inny czas. Możesz „pobawić się“ na przykład przy detalach, ale nie przy składaniu przysięgi.

Detale:

Naturalna Fotografia Ślubna

Fotografie obrączek, papeterii ślubnej (zaproszenia, kartki Save The Date), zdjęcia sukni ślubnej, biżuterii panny młodej, butów, muchy / krawata, spinek do mankietów koszuli, etc. Ogólnie wszystko co w jakiś sposób łączy się z danym ślubem. Takie ujęcia przydają się bardzo często przy projektowaniu albumu, choć trzeba je mieć też ze względu na pewną prawidłowość wyłożoną nam kiedyś przez pewnego fotografa ślubnego.

Wszystko na co klient wykłada pieniądze (w dniu ślubu), niezależnie czy będzie to wynajęty samochód czy fontanna z czekoladą, powinno zostać uwiecznione na zdjęciach.

Dlaczego?

Zwyczajnie, kiedy ktoś inwestuje w daną rzecz to nigdy nie czyni tego bez powodu. Fotograf nie musi go rozumieć, jest od tego by zarejestrować możliwie każdy, nawet drobny, detal.

Może chcesz zapytać: hej, czy to oznacza, że mam fotografować na weselu każdą serwetkę czy oliwkę nabitą na wykałaczkę?

Bez przesady, w niektórych przypadkach wystarczy ogólny rzut na dany temat. Przykładowo: zdjęcie „słodkiego stołu“ na weselu nie musi oznaczać, że spędzisz nad nim 20 minut pracy. Wystarczy rzut ogólny i dwa, trzy zbliżenia na najbardziej charakterystyczne części tego stołu. Najlepiej pomyśleć sobie w następujący sposób: co będzie fajnie wyglądało na blogu lub w albumie? Wtedy zdjęcia same się „znajdą“.

Przygotowania

Zaczynamy fotografowanie przygotowań od końcówki makijażu panny młodej. Zależy nam na zdjęciach ostatnich poprawek, gdy nasza modelka jest „już prawie“ gotowa.

Ubieranie sukni ślubnej czy zdjęcia pana młodego wiążącego krawat opierają się na tej samej zasadzie. Fotografujemy dopiero gdy dana osoba jest „już prawie“ gotowa. Gdy trwa zawiązywanie sukni (zapinanie ostatnich guzików) lub zakładanie marynarki, wiązanie krawata / zakładanie muchy.

Reakcja pary młodej na siebie w strojach ślubnych

Roboczo nazywamy go z angielska „First Look“. Nie ma niestety zgrabnej polskiej nazwy tego momentu. Gdy para młoda jest już ubrana w stroje ślubne i gotowa do wyjścia na ceremonię, wówczas czas na małe trzęsienie ziemi.

Wybieramy miejsce z fajnym „światłem“ (jeśli pada to organizujemy ten moment we wnętrzu). Uważamy, że miejsce jest drugorzędne, ważniejsze od niego jest zaakcentowanie tej chwili, by para młoda czuła, że to wyjątkowy moment.

Fotograf ślubny odpowiada za reżyserię atmosfery, natomiast to co się dzieje gdy para młoda widzi się w swoich strojach ślubnych po raz pierwszy – jest tą magią, która pozytywnie nastraja naszych bohaterów i sprawia, że stres związany z oczekiwaną ceremonią ulatuje.

Kościół – fotograf przed ołtarzem

Kluczowy dla dnia ślubu jest oczywiście przebieg ceremonii zaślubin. To czy „akcja“ dzieje się w kościele czy w USC ma dla fotografa znaczenie o tyle, że wydarzenia dzieją się szybciej lub wolniej. Ważne by uchwycić:

-wejście pary młodej (ewentualnie różne wariacje wejścia – panna młoda z tatą, z narzeczonym)
-przysięgę małżeńską
-wymianę obrączek
-pierwszy pocałunek (w Polsce rzadkość, ale zdarza się)
-wyjście z kościoła / USC.

Przy okazji ważna uwaga: jeśli fotografujesz ślub w kościele to polecamy by nie chodzić po świątyni w trakcie celebrowania mszy. Praca fotografa polega na zarejestrowaniu najważniejszych momentów a nie całej mszy.

Wesele

Wesele obfituje w wiele okazji do zdjęć, fotografie tańczących gości, rozmowy i inne sytuacje dziejące się podczas przyjęcia zasługują na uwagę. Jedną z nich jest pierwszy taniec. Pary młode często stresują się tym momentem, dlatego przed tym momentem zawsze staramy się dodać im otuchy. Gdy para jest „wyluzowana“ to lepiej wychodzi na zdjęciach. Do zdjęć typu „must have“ na pewno można zaliczyć krojenie tortu czy oczepiny (rzut muszką i welonem).

Krótka sesja pary młodej

Sesja w dniu ślubu trwa zwykle około 30 minut. Jeśli para młoda nie znajdzie aż tyle wolnego czasu to zawsze taką sesję można podzielić na dwie części. Po 15 minuta każda. Miejsce krótkiego pleneru zależy od okoliczności w jakich się znajdujecie. Może to być park oblegający dworek, w którym odbywa się wesele, choć w równym stopniu dobrą scenerią będzie las czy łąka, które znajdują się po drodze z kościoła na miejsce wesela.

To, kiedy zrobić sesję, zależy w głównym stopniu od tego jak zaplanowany jest dzień wesela. Warto zawsze konsultować plan dnia z parą młodą na kilka tygodni przed ślubem. Zasugerować swoje uwagi jeśli coś wydaje się wam nierealne. To fotograf wie co się sprawdzi a co nie, biorąc pod uwagę swoje możliwości a także dostępne światło itp. Wszystko też zależy od tego w jakim miesiącu odbywa się dany ślub (różna pora zachodu słońca).

Zdjęcia pozowane

Wielu fotografów ślubnych złapie się w tym momencie za głowę. Najgorsza część tej pracy. A wcale, że nie! Zdjęcia grupowe mogą być przyjemne. Wystarczy podejść do nich z dobrym nastawieniem oraz właściwym podejściem organizacyjnym. Podczas spotkania na Skype możesz zasugerować parze młodej by ta przygotowała listę najbliższych osób, z którymi chcą mieć zdjęcie „do ramki”.

Z reguły wśród osób, z którymi para młoda chce mieć zdjęcie są: rodzice, dziadkowie, świadkowie, brat z dziewczyną, siostra z narzeczonym itd.

Ważne by na przykład koordynację tego momentu powierzyć świadkowi, który ma listę od pary młodej i po kolei zaprasza dane osoby do zdjęcia. Takie podejście ogranicza chaos, który zwykle towarzyszy zdjęciom grupowym. Fotograf może zająć się ustawianiem grupy do fotografii i dzięki temu ten etap pracy w dniu ślubu przebiega bez zakłóceń.

PO ŚLUBIE

Zaczynamy od zgrania wszystkich plików na dysk zewnętrzny. Fotografowie często zapominają o systemie prawidłowego nazywania katalogów ze zdjęciami weselnymi. My przyjęliśmy technikę najprostszą z możliwych. Każdy katalog nazywamy w następujący sposób: „data imię i imię“, przykładowo: „2015.05.31 Dorota i Kuba“.

Dzięki temu wiemy w jakim folderze szukać danych zdjęć. Ważne, by nazwa katalogu zawierała pełną datę tj. rok, miesiąc i dzień zlecenia. Inaczej w przypadku większej ilości zleceń można pogubić się w katalogach. Poza tym, jeśli foldery zawierają datę to Lightroom poukłada je sobie według prawidłowej kolejności, co utrudni pomyłkę w kolejności obróbki gotowych materiałów.

Jak zabezpieczyć zdjęcia w trakcie obróbki i po oddaniu zlecenia?

Kopia zapasowa: po załadowaniu oryginalnych plików RAW do Lighrooma, robimy też jedną kopię w postaci pomniejszonych zdjęć JPG (dłuższy bok 3000 px). Takie zdjęcia (całość materiału bez obróbki) zapisujemy na osobnym dysku zewnętrznym i trzymamy jako kopię awaryjną na wypadek, gdyby coś stało się z oryginalnymi plikami.

Po obróbce i zapisaniu gotowej wersji na dysku, na którym mamy archiwum (materiałów, które otrzymują nasze pary młode) kopia zapasowa w postaci pomniejszonych plików bez obróbki nie jest już nam potrzebna.

Oryginalne pliki trzymamy około roku na jednym z naszych dysków. Używamy 4 dysków zewnętrznych (pojemność od 1 TB do 2 TB). Bezterminowo zatrzymujemy u siebie tylko obrobione pliki. W umowie przewidujemy archiwizację oryginalnych plików przez 6 miesięcy i zalecamy parom młodym by otrzymane od nas zdjęcia skopiowały sobie z nośnika pamięci na inne urządzenia.

Ilość zdjęć

W dniu ślubu powstaje około 3000 – 4000 zdjęć (2 fotografów). Zdjęcia trafiają następnie do Lightrooma. Wybierając, najlepsze z nich, zaznaczamy flagą. Następnie fotografie, które będziemy publikować na blogu zaznaczamy symbolem 5 gwiazdek. Gdy mamy już wybrane zdjęcia to czas na najbardziej pracochłonny etap naszej pracy, czyli obróbkę.

Staramy się by nasze zdjęcia były dobrze naświetlone już w aparacie, więc korekta w Lightroomie obejmuje kilka elementów, które były dawniej dostępne w ciemni. Takie jak kontrast, ekspozycja czy wciąganie szczegółów w cieniach, etc.

Galerię z obrobionymi zdjęciami nasi klienci widzą dwa tygodnie po ślubie. Zdajemy sobie sprawę z tego, że dłuższe czekanie na zdjęcia nie wywoła takiego efektu jak ten, gdy emocje związane ze ślubem są ciągle żywe.

PROJEKTOWANIE ALBUMU ŚLUBNEGO

Naszym zdaniem zdjęcia do albumu powinien wybierać fotograf. Dlaczego? Ponieważ fotografuje z myślą o historii (opowiedzianej jako całość). Już w trakcie robienia zdjęć fotografowie mają w głowie plan związany z ujęciami, które będą niezbędne dla opowiedzenia danej historii. Ma to w późniejszym czasie przełożenie na wybierane zdjęcia, z których powinien składać się album.

Jest jednak jedno „ale“. Zdajemy sobie sprawę, że będzie to pierwszy album nowej rodziny, dlatego proponujemy naszym parom by wybrały kilka zdjęć z galerii online, które ich zdaniem powinny znaleźć się w albumie ślubnym. Kilka ujęć i tak nie zepsuje koncepcji opowiadanej historii, a w ten sposób para młoda ma świadomość aktywnego uczestniczenia w projektowaniu albumu, który dzięki temu bardziej im się spodoba.

ODDANIE GOTOWEGO PRODUKTU

Łączny czas przygotowania zdjęć, albumu i multimediów ślubnych do wysyłki zajmuje około 5 tygodni od dnia wesela. W tym: wybór zdjęć i obróbka (2 tygodnie), zaprojektowanie i zamówienie albumu (2 tygodnie), wydruk albumu (1 tydzień). Ze względu na to, że nasi klienci mieszkają w różnych miejscach Polski lub Europy, paczkę wysyłamy im pocztą.

Wiemy, że część fotografów ślubnych przekazuje albumy i zdjęcia na nośniku pamięci podczas spotkania, na które umawiają się gdy całość jest już gotowa. Takie rozwiązanie nie sprawdza się ze względu na odległość w naszym przypadku.

CENY ZDJĘĆ ŚLUBNYCH

Cennik w fotografii ślubnej to temat, który zawsze wywołuje wielkie emocje. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że jest to problem numer 1 dla wielu fotografów ślubnych. Musimy przyznać się, że w toku rozwoju naszej firmy wypróbowaliśmy wiele różnych modeli przedstawiania naszej oferty i działaliśmy w różnych strefach cenowych zanim dotarliśmy do pułapu na jakim operujemy w tej chwili.

Pierwszą radą jakiej możemy udzielić w tym miejscu jest: nie bój się podnosić cen za zdjęcia. Oczywiście jeśli uważasz, że zasługujesz na więcej niż otrzymujesz za swoją pracę obecnie.

Cena fotografii ślubnych nie powinna być wynikiem fantazji fotografa, ale czystą kalkulacją biznesową. Zacznij od wyliczenia własnych kosztów: dojazd na wesele, koszt wydruku albumów, amortyzacji sprzętu, kosztu prowadzenia firmy, podatków itp. Zawód fotografa ślubnego to wielka przygoda i przywilej, ale to także praca. Z niej macie zamiar finansować nie tylko zakup nowych aparatów i obiektywów, ale także rachunki za prąd, jedzenie, edukację waszych dzieci i inne sprawy związane z waszym życiem prywatnym. To wszystko musi składać się na cenę waszych usług.

Wielu fotografów, którzy uwieczniają śluby na zasadzie dodatkowego zajęcia, podnosi argument, że mogą to robić taniej dlatego, że mają inną pracę i z niej się finansują. Super, na pewno jest to dobry pomysł na początek. Jeśli jednak od poniedziałku do piątku spędzasz czas w „normalnej pracy“, a weekendy poświęcasz na fotografię ślubną to pomyśl, że czas oferowany parom młodym jest dla Ciebie podwójnie cenny. Poświęcasz go na zdjęcia kosztem swojego życia rodzinnego. Jeśli masz dzieci to pewnie wiesz co mamy na myśli.

OFERTA

Przy okazji cen pisaliśmy już o tym, że wypróbowaliśmy kilka różnych modeli oferty. Nie każdy z nich zdał egzamin, choć niektóre spisywały się lepiej od innych na poszczególnych „półkach cenowych“. Nie ma zatem idealnego rozwiązania, gdy idzie o budowę oferty w fotografii ślubnej.

Dla każdego inna struktura cennika może okazać się najlepsza. Nasza rada: ogranicz ilość różnych opcji, które klient ma do wyboru.

Dlaczego?

Para młoda ma przed ślubem „milion“ decyzji do podjęcia, dlatego jeśli fotograf komplikuje sprawę przedstawiając kilka różnych pakietów różniących się jedynie „detalami“, których dana para nie będzie w stanie zrozumieć to pewnie zdecyduje się na innego fotografa. Jeśli chcesz oferować różne rodzaje okładek lub różną wielkość/grubość albumów to radzilibyśmy prezentować tę opcję jako coś co jest dostępne do każdego z oferowanych pakietów, a nie jako coś co będzie jedną z kilkunastu małych różnic dla poszczególnych pakietów.

UMOWA FOTOGRAFA Z PARĄ MŁODĄ

UWAGA! Dobra umowa to podstawa. Radzimy by przy jej konstruowaniu korzystać z pomocy dobrego prawnika. Tylko w ten sposób będziesz dysponować dokumentem, który w równym stopniu będzie zabezpieczał zarówno fotografa jak i klientów.

Mamy nadzieję, że nie przyszło Ci do głowy fotografowanie czyjegoś ślubu bez umowy? Nie? No, to dobrze.

Pamiętaj by w umowie zawrzeć takie rzeczy jak: terminy płatności zaliczki / zadatku oraz pozostałej kwoty. W naszej firmie płatność drugiej raty przewidujemy do dnia wesela włącznie. Jest to o tyle wygodne, że fotografując ślub ma się już rozliczone wszelkie transakcje z parą młodą i można skupić się tylko na robieniu zdjęć. Spotkaliśmy fotografów, którzy rozliczali się z klientami dopiero po oddaniu materiału, ale naszym zdaniem nie jest to dobre rozwiązanie.

W firmie najważniejszy jest sprawny przepływ gotówki. Pary młode wyjeżdżają na urlop po weselu, więc każdy kto chce rozliczyć się z klientami po ślubie musi liczyć się z opóźnieniami związanymi właśnie z wyjazdem na urlop i brakiem dostępu pary młodej do komputera.

Co jeszcze warto zawrzeć w umowie na fotografię ślubną? Może to zabrzmi banalnie, ale powinno się w pierwszym punkcie jasno sprecyzować co właściwie wchodzi w skład waszej usługi. Czyli: ilość godzin fotografowania, sesja ślubna (w dniu ślubu czy w innym dniu), albumy (ile stron/rozkładówek, przybliżona ilość zdjęć w środku), przybliżona ilość zdjęć z dnia ślubu, ile czasu zajmie wam oddanie gotowego materiału…

Wzory umów, które znajdują się w Internecie bardzo często zawierają zapisy, które nie są zgodne z prawem konsumenta, co może odstraszać klientów przed skorzystaniem z waszych usług.

Naturalna Fotografia Ślubna

SPRZĘT

Temat rzeka… My do kwestii sprzętu podchodzimy dość spokojnie. Uważamy, że to fotograf robi zdjęcia, a nie aparat. Dlatego jeśli marzysz o karierze fotografa ślubnego a dysponujesz tylko jednym obiektywem, na przykład 50 mm f/1.8 lub 50 f/1.4, dobrym korpusem i mocną lampą błyskową to mamy dobrą wiadomość. To da się zrobić. Tyle, że w odróżnieniu od fotografów, którzy dysponują większym asortymentem obiektywów, będziesz się bardziej „gimnastykować“ by uzyskać różnorodne zdjęcia podczas ślubu.

Jedno jest pewne. Jasny obiektyw 50 mm to podstawa. Bez niego nie ma co ryzykować fotografowania ślubu w jakimkolwiek kościele. Lampa błyskowa nie jest mile widziana przez księży dlatego od razu wyczulamy was na tę kwestię.

Obecnie używamy aparatów Canon 5D mk III i Canon 5D mk II, z obiektywami 50 mm L f/1.2, 85 L mm f/1.2, 45 mm TS f/2.8, 70–200 mm L f/2.8, 100 mm L f/2.8, 35 mm f/2.0, 50 mm f/1.4. Fotografując wesela wspomagamy się dodatkowo lampami Metz 58 AF–1, Metz 50 AF–1, Metz 48 AF–1.

Ten zestaw sprawdza się doskonale w naszym przypadku, ale to od Ciebie zależy z jakim sprzętem czujesz się najlepiej. Czy będzie to Canon, Nikon, Leica, Sony to już kwestia osobistych preferencji. W naszym zestawie jest tylko jeden zoom i używamy go sporadycznie. Lubimy fotografować obiektywami stało ogniskowymi. Nie nosimy aparatów na paskach, używamy małego paska na rękę Canon E2. Lubimy mieć aparat zawsze w pogotowiu.

OPINIE

Kontakt z parą młodą jest dla fotografa ślubnego istotny nie tylko przed podpisaniem umowy, czy podczas samego zlecenia. Po oddaniu albumów warto jeszcze raz skontaktować się parą młodą by dowiedzieć się co klienci myślą o nas (fotografach), naszych zdjęciach, odbiorze całej współpracy z nami podczas ślubu, przed i po nim. Pozytywne opinie należy kolekcjonować – to prawda, my natomiast chcielibyśmy na sam koniec uczulić Cię na jedną rzecz.

Warto docenić też negatywne lub neutralne opinie. To właśnie dzięki nim można w najszybszy sposób znaleźć swoje słabsze  punkty, tak by na przyszłość Twoja usługa była jeszcze lepsza. Nikt nie jest dobrym sędzią we własnej sprawie – tak rozumowali starożytni Rzymianie.

Dlatego najlepiej, gdy opinię wystawia klient, a nie przekonany o swojej perfekcyjności fotograf. Paradoksalnie to właśnie nieprzychylne opinie pchają firmy fotograficzne do rozwoju, ale tylko gdy przyjmuje się je z pokorą i wyciąga właściwe wnioski.

Ten post był publikowany wcześniej na blogu „Dla fotografów".

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki autorskie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Tryby P, A, S, M - czym są i kiedy ich używać w praktyce? [poradnik] Popularne miejsca na świecie, w których nie można fotografować Jak fotografować Perseidy, czyli spadające gwiazdy? [poradnik] Jak fotografować burze i pioruny? [poradnik] 7 powodów, dla których warto być fotografem Fotografia makro - praktyczne porady dla początkujących [poradnik] Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Inspirujące pomysły na ciekawe zdjęcia zimą Dostałem swój pierwszy aparat. Co warto wiedzieć na początku? [poradnik] Fotografowanie w zimie - praktyczne rady, jak dbać o sprzęt i swoje zdjęcia Jak uzyskać na zdjęciach piękny bokeh? Wystarczy 5 minut [poradnik] Nowa lustrzanka do 2000 zł - na które aparaty warto zwrócić uwagę? 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] Efekt „sklepienia” sposobem na ciekawe zdjęcia 8 dobrych rad dla początkujących fotografów [poradnik] Karty pamięci - jak odszyfrować ich oznaczenia i którą kartę wybrać? [poradnik] Jeśli nie Photoshop, to co? Alternatywne, darmowe programy do edycji zdjęć Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować Litr czystej polskiej dumy narodowej, czyli przejeżdżka Ferrari 458 Italia Balans bieli - wszystko, co musisz o nim wiedzieć [poradnik] BBC uczy nas, jak nagrywać zachwycające dokumenty za grosze. My też mamy coś dla was Fotografie pocięte w czasie, czyli jak tworzyć time slice - fotograficzne przekroje czasowe Usuwanie elementów z miejskiego krajobrazu - to takie proste! [wideoporadnik]

Popularne w tym tygodniu:

Jak sfotografować Superksiężyc? [poradnik] Tryby P, A, S, M - czym są i kiedy ich używać w praktyce? [poradnik] Jak się przygotować do zimowego sezonu górskiego z aparatem? Podstawy fotografii - czułość ISO. Jak działa i dlaczego zdjęcia bywają zaszumione? [wideoporadnik] Idealne zdjęcie. Niesamowite fotografie jesiennych liści Nagość w fotografii. To nie zawsze jest tak, jak myślisz